Jag är svullen och blå

Nånting konstigt har hänt mig. Idag när jag duschade såg jag att min stortånagel är blå. Ingen aning om vad jag gjort. Men det är inte det konstiga, det kan ha hänt när som helst. Det konstiga hände ikväll på jobbet, vid 21-tiden. Jag jobbade ensam, hade haft en stressig kväll men det hade precis lugnat ner sig. Jag stod vid baren när min högra tumme började svälla upp, på max en minut var den toksvullen och det stickte o pirrade. Jag kunde inte alls röra på tummen, den var helt stel. Jag blev tokrädd och ringde sjukvårdsrådgivningen, de skulle ringa tillbaka om 2 timmar... JÄÄY. Efter ca 15 min avtog pirrandet o det "onda", men svullnaden är fortfarande kvar, och tummen är lite blå på insidan. Nu har jag pratat med rådgivningen som inte hade en ANING vad det handlade om, hon upprepade "är tummen BLÅ?!" när jag förklarade mina symptom. Det gjorde mig inte lugnare, men hon sa åt mig att massera tummen och ta en ipren som är inflammationsdämpande.
Det var 2 timmar sen jag tog pillret, och inget har dämpats här minsann. Jag kan iaf röra tummen hyfsat nu, o det gör inte ont längre. Men jag undrar verkligen vad som är på gång med min feta tumme. Tänk om jag måste amputera!


Kommentarer
Postat av: Erica

Har du känsel för värme/kyla kvar? Och känner du skillnad på stick/beröring? Då behöver du nog inte amputera iaf.. Är säkert inget farligt, sjukt nog kan det vara kroppens sätt att säga; Lugna ner dig lite va.. Hoppas det har blivit bättre! Annars får du väl hälsa på farbror doktorn. Kram!

2010-01-03 @ 10:40:20
URL: http://erica86.blogg.se/
Postat av: Erica

Va skönt! Nja de lär väl vara som en blödning. Allt blod som pumpas ut i kärlet "läcker" väl så att det sväller. Mindre av venöst återflöde. Blodet pumpas dit men har svårt för att pumpa tillbaka, kanske:o) Annars kan det ju vara som en propp, same same:o) Ta de lite lugnt ett tag och kom upp till Umeå på rekreation vettja;)

2010-01-04 @ 11:51:31
URL: http://erica86.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0