Angående tjurfäktning...

Hej och hå, jag är hemma från Kroatien och tillbaka i vardagen. Tråkigt.. Känner att det måste hända nånting snart. hehe. Vi funderar på att åka till sthlm & gbg över midsommar, vi har nämligen stängt på jobbet hela midsommarhelgen. Först tänkte vi grilla hos en arbetskamrat som bor i sthlm och dagen efter åka till gbg och gå på liseberg m.m. Vi ska eventuellt ta mc:n ner.. Jag tycker att det blir mer ekomoniskt att ta bilen, eftersom de andra ändå ska köra ner, men det blir väl mer spännande att ta mc:n, kostar ju inte såå mkt ändå. Mjaa, vi får se vad som händer och fötter. Vi har tid att tänka, och kolla på väderleksrapporten :)

Så, angående tjurfäktning.. Imorse såg vi ett klipp med en matador som fegade ur och gömde sig på läktaren. Började prata om tjurarna, och.. Jag känner mig lite dum, fattar inte hur jag kunnat missa att tjuren alltid dör vid tjurfäktningarna i Spanien. I 23 år har jag levt med tanken att många tjurar slutar som Ferdinand som får sitta under sin korkek och lukta på blommorna :P Trodde att tanken var att matadorerna skulle klara sig undan tjuren tillräckligt länge, och inte att tjuren innan fäktningen skulle bli drogad, stucken i testiklarna och få kemikalier smetade på benen så de ska springa/hoppa och inte bara lägga sig och dö, och under själva tjurfäktningen få en massa små hugg och stick av matadoren tills den slutligen dör. Det är fasen inte konst/kultur eller vad de nu kallar det! Jag googlade och såg att år 2007 dog ca 12 000 tjurar i tjurfäktning. Dessutom får spanjorerna EU-bidrag för uppfödningen! Helt galet ju, hur kan det här pågå på 2000-talet? Tydligen blir matadoren arresterad om han inte slutför tjurfäktningen, jag undrar vad som hände med matadoren som nyligen fick ett horn stucket genom hela ansiktet.. Arrest eller sjukhus? Eller gäller regeln att en måste dö? Jobbigt för matadoren när tjuren är den starkare. Som sagt, helt sjukt är det.


Kommentarer
Postat av: Sofie

Har jag missat nåt nu? Har du varit på tjurfäktning, eller har du sagt nåt om det? Men, tjurfäktning är hemskt! Jag blir illamående, när jag tänker på det!!

2010-06-16 @ 11:47:35
URL: http://lillaste.blogg.se/
Postat av: Sofie

Jasså okej :) Förstår inte att det är okej att plåga djuren?! Jag menar, screw the tradition! Det är ju sjukt! Men jag vet att wwf försöker jobba på att få bort tjurfäktning, fast hur snabbt det går, det vet man ju inte. :(

2010-06-16 @ 20:24:59
URL: http://lillaste.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0