Hundlivet efter en vecka

Nu har vi haft Zelda här hemma i en vecka, och man börjar smått vänja sig vid denna förändring :)
Hon sover jättebra i vardagsrummet (soffan än så länge, hmmm! Måste nog göra hennes bädd mer bekväm än soffan..) på nätterna och börjar stöka runt lite vid 6-7-tiden då hon är hungrig. Nån av oss kliver då upp och matar henne, försöker pricka in hennes behov efteråt (misslyckas oftast) och på morgonen är hon ofta vääldigt uppspelt över att alla kliver upp och hon får lite sällskap. Sen sover hon fram o tillbaka mest hela dagen. Vi har gått ut med henne efter maten i ett försök att få henne rumsren, vi kan vara ute 20 minuter och vänta.. nästan alltid slutar det med att hon gör ifrån sig precis när vi kommit in. Suck! :P men idag efter lunch lyckades vi utomhus! Hon brydde sig dock inte om mitt beröm så det behövs nog många lyckade försök innan det blivit en vana :P
Vi har åkt bil också, två gånger med henne i buren i bagaget. Hon har varit skakis, men inte skällt/gnytt eller spytt eller nånting sånt. Har precis varit på arken och köpt hundmat m.m., och när jag släppte henne från bilen nyss var hon inte alls skakis men ville däremot in och vila direkt. Så det verkar gå bra.
Imorrn ska vi till veterinären och vaccinera henne, 12-veckorsvaccinationen, mot valpsjuka tror jag. Så efter det går det bra att träffa andra hundar utan att vara orolig för det.
Ikväll blir det nog ett bad med husse, och när jag kommer från jobbet kanske även lite tandborstning och kloklippning. Man måste ju vara fin när man ska till veterinären!
Har varit ute och gått i koppel varje dag sen i lördags typ, och i början var hon jätterädd och bara låg ner eller stod stilla med svansen nere, men efter något försök (och en tålmodig husse) är hon nu jättenyfiken på omgivningen även MED koppel. Nu är det dags att lära henne att inte dra, utan följa efter oss istället :)
Hon kan även sitta på kommando, vi har testat rätt många ggr, mest inne. Ligg är lite svårare, hon böjer bara ner huvudet när man gör som "det står" (locka med en godis nere på golvet för att få henne att ligga). En gång har jag lyckats, men det räckte inte för att implementera kunskapen :P
Här släppte jag henne lös på gården för lite lek.
Och såhär såg hon ut nyss, efter bilturen till arken :) Verkar inte såå skräckslagen efter åkturen va?
 
Så, det var en uppdatering om mitt livs första vecka med hund! Börjar kännas bättre nu, är inte lika skrajsen att allt ska gå fel (jag alltså, haha) - det ordnar sig! :) Hon är en jättesocial valp, och det är jag glad över, iaf än så länge ;)
Trackback
RSS 2.0