1-årsvaccination och recept på bästa knäckebrödet

Idag tog vi oss iväg till veterinären för att ge Zelda 1-årssprutan. Veterinären tyckte att hon var en sån fin och glad hund med otroligt fin och glansig päls och otroligt bra byggd med mycket muskler osv =) Man blir nästan lite stolt =) Utställningen närmar sig med rasande fart, 5 dagar kvar! Jag hoppas att domaren inte vill ha staffarna på ett bord, Zelda blir lite rädd när hon hamnar på höga höjder. Jag har tränat lite här hemma, men vi har inte riktigt nått bra att ställa henne på.. det ska bli så roligt att få höra vad nån annan tycker om henne (förutom veterinären ;P)! Fick lite info på mailen igår, och 6 staffar ska delta =)
---
Idag har jag försökt sammanställa resultatet och lite diskussion på vår uppsats, ska lämna in den till handledaren imorgon och då vill vi ha hunnit så långt det bara är möjligt ifall något är knasigt. Då kan man alltid skylla på handledaren, ha ha. Jag blev förresten godkänd på uppgiften jag skickade in förra veckan! Nu är det inga fler uppgifter på den kursen, bara en tenta 1 juni, samma dag som jag tar examen :) Sköönt (inte tentan dock)!
---
Var även ute och sprang utan Zelda idag, 5,4 km på 34 min och då är som sagt Sörnackstavägen riktigt brant och jobbig, gick halva den vägen plus några små gå-pauser. I övermorgon är det vårruset som är 5 km, så jag hooppas kunna klara det på 30 min! Den sträckan är också lite jobbig i slutet har jag för mig, men inte alls som vägen här hemma. Har ju inte varit ute och sprungit överdrivet mycket, max 5 ggr i år, men 5 km ska man väl kunna härda ;) Vad gör man inte för fikat efteråt, hähä. ;)
---
En sak till bara: Jag måste verkligen tacka Jossan för receptet på knäckebrödet du la ut på din blogg! Alla i hemmet njuter av det som godis, sambon sa att det är det bästa jag har bakat och då tycker han att jag gör väldigt mycket gott :P och hans son gav brödet betyget 10 av 10 :) Så jag bjuder på receptet - som dessutom kräver minimal arbetsinsats:
---
Jossans knäckebröd ;)
2 dl majsmjöl
1 dl sesamfrön
1 dl solroskärnor
1/2 dl pumpakärnor
1/2 dl linfrön (krossade eller hela, jag hade hela hemma så det blev det)
1/2 tsk salt
2,5 dl vatten
Blanda ihop ingredienserna ovan i en bunke, låt svälla 10 minuter. Glöm inte att slå på ugnen, 150 grader! =)
Rör i 1/2 dl rapsolja
Platta ut smeten jämnt och tunt på en plåt med bakplåtspapper. Strö på flingsalt.
Grädda längst ner i ugnen ca 1 timme, 150 grader. Öppna ugnsluckan, låt stå på eftervärme. Ta ut och bryt isär när brödet kallnat.
Enjoy!

Kommentarer
Postat av: Tea

Hur många grader!?

2012-05-22 @ 15:31:22
Postat av: Tina

Åh, glömde! 150 grader :)

2012-05-23 @ 10:16:27
URL: http://tiniwini.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jag brukar göra dem fast med rismjöl, det funkar också =)

2012-05-29 @ 08:41:50
URL: http://myroundabout.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0