Angående allergier

Jag tror att någon försöker testa restaurangens kapacitet och förmåga att hantera allergier. Tre dagar i rad har jag blivit "testad" av personer med extrema allergier.

*Dag 1 kom ett par som absolut inte tålde lök. Först tänkte jag att vi bara behöver skippa salsasåsen. Men då snäste de nästan åt mig att det gäller alla sorters lök; vitlök, purjolök, gräslök osv. Så, ingen tzatziki, bulgur, marinering (som nästan allt vårt kött ligger i) eftersom vanlig grillkrydda innehåller lök. Och ingen 7 kryd. grillkrydda. Och till mitt förslag på hollandaisesås sa de "usch, det är alldeles för fett!". Men det gick bra ändå, de var nöjda.

*Dag 2, en kvinna kunde inte äta något där det någonsin legat (eller där vi hanterat) fisk. Vi grillar lax på gallret, då kunde hon inte äta därifrån. Vi grillar laxspett på grillspett, då kunde hon inte äta något annat grillspett. Då kom jag på; lammfärsspett (de spetten används endast till lammfärs), men hennes väninna tog en lax så vi var lagom nervösa och grillade den på andra sidan grillen så inget skulle "hoppa över" till lammfärsen. :) Som tur var innehåller den varken ägg, nötter eller annat som hon inte heller tålde. De blev dock förvånade att vi har ett galler där vi grillar all mat "i en enda soppa". Nej, vi har inte speciella "galleravdelningar" för fisk, oxfile, kyckling, fläskfile osv. Hur skulle det funka..? Så stort är det inte. Men det gick också bra.

*Dag 3, en kvinna som varken tålde mjölkprodukter eller olja i någon form. Som sagt så marinerar vi köttet, i olja. De flesta såserna innehåller smör eller olja, bulgur innehåller smör och potatisen friteras i olja. Salladen innehåller olja. Det slutade med en lax med extra sallad (utan olja), bröd och salsasås. Det gick, det också. :)

Om någon av ovan nämnda (eller andra människor med allergier) känner igen sig och läser detta så vill jag bara meddela att vi absolut inte har något emot allergiker, det var bara så "lustigt" att detta händer tre dagar i rad när det dessutom nyligen stått en artikel i lokaltidningen om restaurangers okunskap om allergiker. Jag hoppas att ni tycker att vi klarade oss bra och återkommer, men jag måste erkänna att alla "nya" allergier (inte det vanliga som gluten, laktos o nötter) känns som ett test! Och ta inte illa upp om jag frågar en gång för mycket än en gång för lite, jag förstår att ni är less på att förklara varje gång men ni förstår väl att jag inte frågar för att störa utan för ert eget välbefinnande.

Kommentarer
Postat av: Carina

HÄRLIGT att ni klarade utmaningarna!!!

2010-09-09 @ 22:41:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0