Bygge av soldäck!

Bjuder på bilder från bygget av trädäcket/soldäcket/altanen ;) Texten står ovanför bilderna som hör till.
Vi började i söndags med att köpa virke. Vi kom inte längre än så den dagen.
I måndags jobbade S lunch medan jag och S jr var hemma. Då passade jag på att lägga ut stenar lite halvsporadiskt, mätte väl inte jättenoga direkt men kollade lite med vattenpass osv. När S kom hem fortsatte vi några timmar innan jag skulle iväg och jobba på kvällen. För att det skulle hamna på rätt höjd fick jag åka iväg till jobbet och hämta fler stenar, annars skulle det bli alldeles för lågt. Vi hann även skruva fast reglarna (45 x 95) i den bakre täckbrädan/stödregeln eller vad man kallar den (45 x 170 tror jag den är).
Efter mitt jobb fortsatte vi. Jag kom hem före 22, så vi höll på i två timmar efter godkännande från grannen som inte alls stördes sa de :) S hade gjort lite mer under kvällen, bl a stabiliserat grunden bättre och skruvat fast reglarna i främre täckbrädan. Vi började med att göra en ram av 95 x 28 (som vi bara hittat på bauhaus i år, det verkar ha utgått från sortimentet på övriga byggvaruhus), vi sneddade dem 45 grader i hörnet så det inte skulle bli nån ful kant. Min idé och jag är grymt nöjd över den ;) Sedan var det bara att kapa och skruva trall (120 x 28). När vi kom till stuprännan kom grannen förbi lite lägligt och visade hur vi kunde göra, vi fick även låna hans sticksåg. På bild 5 syns S första försök att skära med sticksåg ;) Andra försöket var direkt på virket, och det blev bra! Tog nog ingen bild direkt runt det, så ni får klara er utan ;) Vi fixade några brädor till, sen var det läggdags.
Morgonen efter (idag) satte vi igång direkt efter frukost. Längst in tog vi 95 x 28 igen, men var tvungen att kapa den nån cm så den skulle få plats. Sticksågen kom till användning igen =) På bild 1 här under går S lös på räcket på bron eftersom vi tänkte bygga en trappa direkt mellan bron och soldäcket. Resten av bilderna ser man lite bilder när vi blev klara med själva trädäcket.. Då åkte S och jobbade ett tag medan jag och S jr åkte till bauhaus för att köpa vangstycken till trappan. När S kom hem täckte vi för hålet mellan bron och trädäcket, och skruvade sedan fast vangstyckena och fixade trappstegen =) Det blev klart lagom tills S skulle åka och jobba igen. Jag var ju ledig ikväll för att åka på grillning med studiegruppen, så jag och S jr hann spola av alltsammans innan vi skulle iväg. Tadaaaa! Kan inte fatta att det gick så snabbt efter att aldrig ha gjort något liknande förut (förutom trappan som vi gjorde i våras förstås). Vi är riktigt nöjda över oss själva =) 10 kvadrat blev soldäcket, inget jättestort bygge men helt lagom för att äta frukost i solen ;)
Trackback
RSS 2.0